KPN stop na bijna 30 jaar met het laatste inbelnummer voor internet, dit gebeurt dit najaar. Vanaf 1 oktober is het niet meer mogelijk via een analoge telefoonlijn in te bellen voor een internetverbinding.
Begin oktober stop KPN ook met ISDN30, de technologie achter het oude internet inbelnummer. Volgens KPN is het aantal klanten dat nog de oude inbelverbinding gebruikt ‘nihil’.
De weinige gebruikers die nog van het inbelnummer gebruik maken, worden of zijn hierover geïnformeerd. Indien nodig worden ze geholpen om op een andere manier toegang te krijgen tot het internet.
Volgens de provider.
Herkenbare piepjes
Sinds het begin van de jaren 90 was de klassieke telefoonlijn de enige manier om verbinding te maken met internet. Met een modem belden gebruikers in op een nummer om zo een verbinding tot stand te brengen. Tijdens het inbellen klonken dan allerlei piepjes, de ‘handshake’ tussen de modem van de klant en de modembank van de provider.
Elke gebruiker die online ging, hield een fysieke lijn bezet.
Het was doodnormaal dat je een half uur moest wachten om het internet op te kunnen. Je stond dan letterlijk in de wacht.
Op het hoogtepunt had KPN tienduizenden telefoonlijnen met elk een modem. Door de komst van ADSL, vanaf 1999, was inbellen niet meer nodig.
Breedbandinternet
Met de komst van breedbandinternet (ADSL) kregen we in 1999 een alternatief voor het inbellen. Vanaf begin jaren 2000 werd breedbandinternet steeds meer de norm. Tegen 2010 was het aantal klanten dat nog van de oude inbelverbinding gebruik maakte nihil.
Arabische Lente en Wit-Rusland
Tijdens de Arabische Lente in 2011 hebben meerdere regimes toegang tot het internet geblokkeerd. Zo werd het demonstranten moeilijk gemaakt met elkaar te communiceren. Ook journalisten ondervonden hier problemen mee. Door ons inbelnummer beschikbaar te stellen konden mensen tóch online. Niet voor regulier gebruik, maar genoeg voor een e-mail of ander tekstbericht. In 2019 en 2020 hebben we hetzelfde gedaan voor Hong Kong en Wit-Rusland. Uiteindelijk hebben mensen hier mondjesmaat gebruik van gemaakt.
Waarom nu?
Inbellen via de analoge telefoonlijn is overbodig geworden door de komst van breedbandinternet en VoIP. Hetzelfde geldt voor ISDN. Van dat systeem zijn we afhankelijk voor onze inbelnummers. Daarop vooruitlopend halen we ons inbelsysteem op 1 oktober 2021 uit de lucht. Anno 2021 wordt ons inbelnummer door minder dan vijf klanten actief gebruikt.
XS4ALL
XS4ALL was in 1993 de eerste internetprovider gericht op consumenten in Nederland. Het bedrijf speelde een grote rol bij het publiek om internet toegankelijk te maken, met behulp van inbelnummers.
Omdat XS4ALL in Amsterdam gevestigd was, ging dat in eerste instantie via een 020 nummer. In die tijd was binnen de regio bellen goedkoper dan daarbuiten. Daarom was het voor gebruikers in Groningen een dure aangelegenheid om elke keer via Amsterdam in te bellen. Uiteindelijk kwamen er regionale inbelnummers.
XS4ALL ging vorig jaar definitief op in KPN.