Een bekabelde Ethernet-verbinding biedt een snelle en stabiele internetverbinding. In dit Windows 11 artikel leggen we u stapsgewijs uit hoe u ervoor te zorgt dat uw verbinding optimaal werkt. We tonen u hoe u eventuele problemen kunt oplossen.
In een verbonden wereld dient u thuis en op uw werkplek een stabiele netwerkverbinding te hebben. In dit Windows 11 artikel laten we u zien hoe u dat kunt doen.
Stap 1: Sluit de Ethernet-kabel correct aan
Sluit het ene uiteinde van de Ethernet-kabel aan op uw router thuis en het andere uiteinde op de Ethernet-poort van uw Windows pc. Heeft uw pc geen Ethernet-poort, dan kunt u een USB-naar-Ethernet-adapter gebruiken.
Stap 2: Controleer de kabel en verbinding
Controleer of de Ethernet-kabel stevig is aangesloten op zowel de router als de pc. Zorg ervoor dat de kabel is aangesloten op de juiste poort op de router, niet de internetpoort die de modem en router verbindt.
Stap 3: Test een andere kabel
Werkt uw verbinding niet, dan probeert u een andere Ethernet-kabel. Als de nieuwe kabel wel werkt, is de eerste kabel mogelijk defect.
Stap 4: Herstart uw modem en router
Het herstarten van uw modem of router kan helpen om een nieuwe verbinding met uw internetprovider (ISP) tot stand te brengen. Volg deze stappen:
- Trek de stekker van het modem of router uit het stopcontact.
- Mocht uw modem / router een back-upbatterij hebben, verwijder deze dan tijdelijk.
- Wacht ten minste 30 seconden.
- Sluit de modem of router weer aan en wacht tot alle lampjes weer branden.
Stap 5: Controleer de instellingen op uw pc
Zorg ervoor dat uw pc correct is ingesteld om de Ethernet-verbinding te gebruiken. Ga naar de netwerkinstellingen en controleer of de Ethernet-verbinding is ingeschakeld en correct is geconfigureerd.
Stappen die u kunt nemen op uw pc
- Controleer de netwerkstatus in Instellingen. Ga daarvoor naar Instellingen > Netwerk en internet. Controleer de status van uw Ethernet-verbinding boven aan het scherm. Controleer of er Verbonden onder de naam van de netwerkverbinding staat. Wanneer er een fout optreedt, zoals een fout die aangeeft Actie vereist is. Dan selecteert u Ethernet om uw Ethernet-verbindingsinstellingen weer te geven.
- Mocht een Ethernet-kabel niet werken gebruik dan een andere kabel die u in de buurt hebt, probeer de andere Ethernet-kabel om te zien of dat wel werkt. Als het werkt, is het mogelijk een probleem met de eerste kabel.
- Maak in plaats daarvan verbinding met Wi-Fi. Als uw router een Wi-Fi router is, probeer dan verbinding te maken met Wi-Fi en kijk of u verbinding kunt maken. Dit kan twee dingen doen: u helpen een internetverbinding te krijgen en u helpen de oorzaak van het probleem te achterhalen. Raadpleeg Verbinding maken met een Wi-Fi-netwerk in Windows voor meer informatie.
- Netwerkopdrachten uitvoeren. Probeer deze netwerkopdrachten uit te voeren om de TCP/IP-stack handmatig opnieuw in te stellen, het IP-adres vrij te geven en te vernieuwen, en de cache van de DNS-clientoplossing leeg te maken en opnieuw in te stellen:
- Selecteer Zoeken op de taakbalk en typ Opdrachtprompt. De knop Opdrachtprompt wordt weergegeven. Selecteer aan de rechterkant Uitvoeren als beheerder > Ja.
Voer achter de opdrachtprompt de volgende opdrachten uit in de opgegeven volgorde en controleer vervolgens of uw probleem hiermee is opgelost.
Typ de volgende opdrachten:
- netsh winsock reset en druk op Enter.
- ipconfig /release en druk op Enter.
- netsh int ip reset en druk op Enter.
- ipconfig /renew en druk op Enter.
- ipconfig /flushdns en druk op Enter.
Stuurprogramma opnieuw installeren
Verwijder het stuurprogramma voor de Ethernet-netwerkadapter en start opnieuw op. Als de vorige stappen niet werken, probeert u het stuurprogramma van de netwerkadapter te verwijderen en start u vervolgens de computer opnieuw op. Windows installeert automatisch het nieuwste stuurprogramma. U kunt deze aanpak overwegen als uw netwerkverbinding niet meer goed werkt na een recente update.
Voordat u het stuurprogramma verwijdert, moet u controleren of u stuurprogramma’s hebt die als back-up kunnen dienen. Ga naar de website van de fabrikant van de pc en download het meest recente stuurprogramma voor de netwerkadapter vanaf die website. Als uw pc geen verbinding met internet kan maken, download dan een stuurprogramma op een andere pc en sla dit programma op een USB-flashstation op zodat u het stuurprogramma op uw pc kunt installeren. U moet de fabrikant van uw pc weten en de naam of het nummer van het model.
- Selecteer Zoeken op de taakbalk, typ Apparaatbeheer en selecteer vervolgens Apparaatbeheer in de lijst met resultaten.
- Vouw Netwerkadapters uit en zoek de Ethernet-netwerkadapter voor uw apparaat.
- Selecteer de netwerkadapter, houd ingedrukt (of klik erop met de rechtermuisknop) en selecteer vervolgens Apparaat verwijderen > het selectievakje Probeer het stuurprogramma voor dit apparaat te verwijderen > Verwijderen.
- Nadat het stuurprogramma is verwijderd, selecteert u de Startknop > Aan/uit > Opnieuw opstarten.
Nadat de pc opnieuw is opgestart, wordt het stuurprogramma van de netwerkadapter automatisch opgezocht en geïnstalleerd. Controleer of uw verbindingsprobleem hiermee is opgelost. Als er niet automatisch een stuurprogramma wordt geïnstalleerd, kunt u het stuurprogramma installeren dat u als back-up had opgeslagen voordat u het stuurprogramma verwijderde.
Netwerk instellen
- Het netwerk opnieuw voor gebruik instellen. Het opnieuw instellen van het netwerk zou de laatste stap moeten zijn die u probeert. U kunt deze mogelijkheid gebruiken als u geen verbinding kunt maken met behulp van de vorige stappen.
Dit kan helpen bij het oplossen van verbindingsproblemen die u mogelijk hebt na het upgraden van Windows 10 naar Windows 11. Het kan ook helpen om het probleem op te lossen waarbij u verbinding kunt maken met internet, maar geen verbinding kunt maken met gedeelde netwerkstations. Netwerk opnieuw instellen verwijdert alle geïnstalleerde netwerkadapters met de bijbehorende instellingen. Nadat de pc opnieuw is opgestart, worden alle netwerkadapters opnieuw geïnstalleerd en alle instellingen teruggezet op de standaardwaarden.
- Selecteer de Startknop en voer vervolgens instellingen in. Selecteer Instellingen > Netwerk & internet >Geavanceerde netwerkinstellingen > Netwerk opnieuw instellen.
- Open instellingen voor netwerk- en internetstatus.
- Op het scherm Netwerk opnieuw instellen selecteert u Nu opnieuw instellen > Ja om te bevestigen.
Wacht tot uw pc opnieuw is opgestart om te zien of het probleem hiermee is opgelost.
Notities
- Na het gebruik van de functie voor het opnieuw instellen van het netwerk, moet u andere netwerksoftware mogelijk opnieuw installeren en configureren. Zoals VPN-clientsoftware of virtuele Hyper‑V-switches, als u deze of andere netwerkvirtualisatiesoftware gebruikt.
- Het is mogelijk dat het opnieuw instellen van het netwerk al uw bekende netwerkverbindingen in een profiel voor openbare netwerken komen. In het profiel voor openbare netwerken is uw pc niet zichtbaar voor andere pc’s en apparaten in het netwerk. Hierdoor houdt u uw pc veiliger.
- Als uw pc echter wordt gebruikt voor het delen van bestanden of een printer, moet u zorgen dat uw pc weer zichtbaar is door deze in te stellen op het gebruik van een profiel voor een Particulier netwerk.
- Hiervoor klikt u op de Start en vervolgens op instellingen. Ga naar Instellingen > Netwerk & internet >Ethernet. Selecteer op het scherm Ethernet, onder Netwerkprofieltype de optie Particulier netwerk.
Op een andere pc
- Probeer hetzelfde netwerk op een ander apparaat te verbinden. Wanneer u in uw huis nog een Windows-pc en een USB-naar-Ethernet-adapter hebt. Probeert u verbinding te maken met die pc. Als u verbinding kunt maken, is de oorzaak van het probleem waarschijnlijk het gevolg van uw eerste pc. Kunt u geen verbinding maken met het Ethernet-netwerk op een van beide pc’s, dan kan dit een probleem zijn met uw router, internetprovider of USB-naar-Ethernet-adapter.
Conclusie
Met bovenstaande stappen kunt u de meeste verbindingsproblemen met een bekabelde Ethernet-verbinding oplossen. Als u nog steeds problemen ondervindt, kan het nuttig zijn om contact op te nemen met uw internetprovider voor verdere ondersteuning.
Mocht u naar aanleiding van dit artikel nog andere vragen hebben. Of wilt u meer tips over netwerkverbindingen? Laat het ons weten!